Tips om goed te slapen

In deze laatste blog over slapen wil ik je nog graag een aantal tips meegeven waardoor je misschien beter kan slapen. Er is zoveel te doen over wat goed of slecht voor ons is, maar wat moet je nu geloven? We zijn deze reeks van blogs begonnen met de basis en daar zal ik nog een aantal keer naar verwijzen.

Uitslapen

Stel je hebt een korte nacht gehad of je bent heel erg moe. De gedachte aan uitslapen maakt je al een stuk vrolijker, maar is dat wel zo verstandig? Het is goed om even terug te gaan naar de basis:

  • 1 cyclus duurt ongeveer 1,5 uur
  • per nacht heb je ongeveer 5 cycli

Als je een drukke dag hebt gehad, heb je veel slaapschuld en dan kan uitslapen een hele goede optie zijn. Zorg er dan wel voor dat je dit beperkt tot ongeveer 1,5 uur. Ja, inderdaad, 1 cyclus extra! Wanneer je bijvoorbeeld op 2 of 2,5 uur zit dan zit je net in je diepe of REM slaap. Je schrikt dan enorm van het wakker worden dus dat is niet verstandig. Daarnaast beïnvloedt het uitslapen van 1,5 uur je bioritme niet 🙂

Als je de halve nacht hebt wakker gelegen, is het niet verstandig om die nacht uit te slapen. Je staat in zo’n situatie op met een slaapschuld en hier komen de activiteiten van de dag nog overheen. De kans dat je de volgende nacht goed slaapt, is hierdoor groter. Het is goed om te weten dat je na 2 nachten met verminderde slaap overdag minder alert bent.

Laat je powernap maximaal 30 minuten duren anders kom je in de derde fase van slaap terecht

Ieder zijn eigen ritme

In de verschillende levensfases zijn er ook verschillende behoeftes aan slaap. Een aantal voorbeelden:

  • Kinderen hebben alleen een diepe slaap
  • Ouderen hebben een steeds kortere diepe slaap
  • Vrouwen hebben een uurtje langer slaap nodig dan mannen
  • Adolescenten lopen qua bioritme 2 uren achter op volwassenen

Doordat je deze feiten nu weet, snap je ook dat het soms heel lastig is voor een puber om ‘s ochtends uit bed te komen. Als het 07.30 uur is, is het voor je zoon of dochter nog maar 05.30 uur. Ik vind het ook heel lastig om om 05.30 uur uit bed te komen. Als je kind of jijzelf hier last van hebt, wil een wake up light wel eens helpen.

Lig niet langer dan 20 minuten te woelen in je bed. Ga dan uit bed, drink een glas water en ga terug naar bed.

Hoofd vol met watten

Over dit onderwerp heb ik het eerder gehad. De REM slaap is van belang voor het geestelijk herstel. In deze fase worden de afvalstoffen uit de hersenen verwijderd. Als je een te korte REM slaap hebt gehad, kan het voelen alsof je hoofd vol zit met watten. Een te korte REM slaap kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door slaapapneu maar dit kan ook komen door een bedlampje dat je ‘s nachts wekt.

Het is dus beter om niet met een bedlampje te slapen. Deze kan het laatste gedeelte van cyclus verstoren en dan word je niet fit wakker.

Doe je voordeel met deze tips en lekker koesen 😉