Ga voor vezels!

Dit is de slogan van de Maag, lever darm stichting. Deze campagne loopt vanaf 1 november tot en met 25 november en je kunt het zien in verschillende supermarkten. Op deze manier wil de stichting duidelijk maken hoe belangrijk het eten van vezels is. Bij Editie NL van RTL 4 werd er ook een item over gemaakt. Je kunt dus wel zeggen dat het van de daken wordt geschreeuwd: GA VOOR VEZELS!

In de blog ‘Krijg ik voldoende vezels binnen‘ heb ik uitgelegd waarom het eten van vezels zo belangrijk is.

Tips

Om zoveel mogelijk vezels binnen te krijgen, is het belangrijk om de juiste keuzes te maken. Vaak hoor ik dat mensen een rijstwafel met een plakje kaas eten. Zo’n rijstwafel bevat erg weinig vezels en je kunt beter kiezen voor een vezelrijke knäckebröd. Hieronder nog een aantal tips:

Vaak genuttigd product Vezels vaak genuttigd product Vezels beter alternatief Beter alternatief
Rijstwafel 0.2 g 3.7 g Roggebrood
Glas jus d’orange 200 ml 0.8 g 2.4 g Sinaasappel van 120 g
Witte rijst 55 g 0.4 g 1.2 g Zilvervliesrijst
Komkommer 0.2 g 2 g Wortels 70 g
Witbrood per snee 0.8 g 2.3 g Volkorenbrood per snee
Witte macaroni 100 g 2.5 g 6.8 g Volkoren macaroni 100 g
Vezelrijke muesli 50 g 4.2 g 9 g Havermout 50 g
Meerzaden knäckebröd 10 g 0.7 g 2.9 g Vezelrijke knäckebröd

Bron van vezels vs. vezelrijk

Dit zijn termen die je wel eens op een verpakking ziet staan en wat moet je ermee? Vaak denken mensen dat dit soort termen marketingtrucs zijn en in sommige gevallen is dat ook zo. Over de termen ‘Bron van vezels’en ‘Vezelrijk’ is de Europese Unie in ieder geval duidelijk:

Bron van vezels: Per 100 g bevat dit product minimaal 3 gram vezels

Vezelrijk: Per 100 g bevat dit product minimaal 6 gram vezels 

Hulpmiddelen

Om de campagne ‘Ga voor vezels!’ kracht bij te zetten zijn er verschillende hulpmiddelen beschikbaar. Vooral de Vezelsmeter vind ik erg handig. Het geeft een mooi overzicht van verschillende productgroepen. Ook laat de Maag, lever darm stichting zien wat je per dag moet eten om voldoende vezels binnen te krijgen. De Facebook pagina ‘Hoe gezond is jouw buik‘ vertelt je ook veel over vezels.

Met al deze tips & tricks kom je vast een heel eind!