6 tips voor obstipatie tijdens je zwangerschap

Een deel van mijn cliënten zijn zwanger en stellen mij de vraag: ‘Hoe kan het dat ik nu zoveel last heb van verstopping terwijl ik voor mij zwangerschap een goede stoelgang had?’ Waarschijnlijk had je met allerlei zwangerschapskwalen rekening gehouden, maar niet met obstipatie. Het is dan ook begrijpelijk dat de verstopping een beetje rauw op je dak komt vallen. Daarom heb ik 5 tips voor je ?

Progesteron

Progesteron is een geslachtshormoon dat geproduceerd wordt in je eierstokken. Tijdens de zwangerschap maakt de placenta veel progesteron aan. Progesteron is erg belangrijk voor je cyclus en voor de vruchtbaarheid. Wanneer progesteron in grote hoeveelheden worden afgegeven, kan het zorgen voor ‘slappere spieren’.  Hiermee bedoel ik dat de peristaltiek in je darmen minder wordt. Doordat de peristaltiek verminderd is, blijft de ontlasting langer in de darmen. In de tussentijd wordt het vocht uit de ontlasting gehaald door de darmen. Het is daarom begrijpelijk dat je ontlasting droger is als het langer in je darmen blijft zitten.

Tip 1: Beweging

Door de progesteron heb je dus minder beweging in je darmen. Om deze beweging te stimuleren is het goed als jij je hele lijf gaat bewegen. Ik snap dat het hangen in de gewichten met je zwangere buik niet heel handig is, maar je kan het ook bij wandelen houden. Als je bijvoorbeeld tussen de 5.000 en 10.000 stappen per dag zet.

Tip 2: Vezels

Je hoort het mij zeggen; zorg dat je voldoende vezels binnen krijgt! Het is voor iedereen belangrijk, maar voor iemand met een vermindere darmbeweging (peristaltiek) is dat nog belangrijker. Een gemakkelijk tussendoortje met veel vezels is het dippen van snoepgroentes in de hummus. De combinatie is erg lekker en ook nog gezond.

Tip 3: Ontspanning

Ontspanning en spanning staan in directe verbinding met onze darmen. Dit heet de hersen-darm-as. Het is een mooi mechanisme maar het kan ons ook tegen werken. Deze ontspanning kan je bijvoorbeeld zoeken in een lekkere wandeling, zwangerschapsyoga of handletteren.

Tip 4: Regelmatig eten

Wanneer je om de 2 uren iets eet, is er continue eten in je buik en blijft je motortje draaien. Je spijsvertering moet dan blijven werken. Het zorgt ervoor dat je hoge suikerpieken voortkomt. Als je regelmatig eet en niet wacht totdat je trek hebt, maak je bewuste keuzes. Vaak hebben deze bewuste keuze minder snelle suikers dan eten dat je pakt als je trek hebt. Wacht dus niet totdat je trek hebt, maar probeer 6 keer per dag iets te eten.

Tip 5: Slaap voldoende

Uit de laatste onderzoeken blijkt dat een slaaptekort invloed heeft op onze darmflora. De darmbacteriën in onze darmen veranderen. Dit kan effect hebben op je gewicht en spijsvertering. Hoeveel uur is voldoende? De wetenschap zegt dat 8 uren voldoende is, maar soms zijn er ook mensen die goed functioneren op 6 uren. Het verschilt per persoon, maar besteed voldoende aandacht aan dit onderdeel.

 Tip 6: Toilethouding

In Nederland zijn wij gewend om in een hoek van 90 graden op de wc te zitten. In deze houding kan de bekkenbodemspier niet goed ontspannen. Wanneer deze ontlasting er lastig uit wil, is de gespannen spier een extra obstakel. Je kan de bekkenbodemspier laten ontspannen door de hoek van 90 graden te verkleinen naar ongeveer 35 graden. Er zijn speciale krukjes om deze hoek te bewerkstelligen maar je kan ook gewoon het opstapje uit de keuken mee nemen.

 

Hopelijk kan je met deze tips ervoor zorgen dat je minder last hebt van obstipatie. Good luck! Als je nog vragen hebt, weet je mij te vinden ?

One Comment