Pre- en probiotica

Je hebt er vast wel eens van gehoord, maar wat is het eigenlijk en werkt het echt? De pre- en probiotica zijn producten die volgens het internet effect hebben op de bacteriën in onze darmen die de darmflora vormen. Eerder heb ik ook al een klein stukje over de darmflora geschreven. Vandaag gaan we verder op dit onderwerp in.

Prebiotica

Prebiotica zijn voedingsstoffen die een voedingsbodem voor de darmbacteriën zijn. Deze stoffen zijn bijvoorbeeld onverteerbare koolhydraten en vezels en dus geen levende bacteriën.  Deze stoffen worden in de dunne darm niet verteerd en komen in de dikke darm terecht. Door deze prebiotica wordt de ontwikkeling van lactobacillen en bifidobacteriën gestimuleerd. Deze bacteriën zijn weer belangrijk voor ons afweersysteem. Het klopt dus dat prebiotica goed is voor ons.

In mijn blog over bananen heb ik de prebiotica ook al genoemd. Andere producten die onder de noemer prebiotica vallen zijn:

  • Witlof
  • Knoflook
  • Prei
  • Ui
  • Schorseneer
  • Asperge
  • Tarwe
  • Haver
  • Banaan uiteraard

Probiotica

Probiotica zijn in tegenstelling van prebiotica wel levende bacteriën. Deze levende bacteriën zijn bestand tegen het maagzuur en komen dus ook levend aan in de dikke darm.De voorwaarden voor een goed probioticum:

  • Lactobacillus
  • Bifidobacterium
  • >10 Miljard bacteriën

Uit onderzoek blijkt dat artsen het voorschrijven van probiotica nog best lastig vindt. 55% van de artsen schrijft nooit probiotica voor. De reden hiervoor is dat 35% van de artsen te weinig kennis hebben van de probiotica. Een best opvallende bevinding, vind je niet?

Het effect van probiotica bij een antibiotica kuur is heel sterk onderbouwd met literatuur. De bacteriën die door de antibiotica ten gronde gaan worden door de probiotica weer opgebouwd.  Wanneer iemand diarree klachten heeft na het gebruik van antibiotica schrijven 75% van de artsen probiotica voor. Wanneer we het hebben over het voorschrijven van probiotica bij PDS dan ligt het percentage veel lager, namelijk 50%. Terwijl sommige mensen hier best baat bij kunnen hebben.

Probiotica in voedingsmiddelen

We kennen allemaal wel de Yakult, Vifit of Activia. Voorheen werd vaak gezegd dat dit ook probiotica is, maar vaak voldoen deze producten niet aan de voorwaarden die hierboven staan omschreven. Als je goed probioticum wil aanschaffen, kies dan wel voor een goed probioticum. Anders gaan de bacteriën al ten gronde in je maag en heb je er niets aan. Ben je net zo onzeker als 35% van de artsen, let me know en ik help je verder 😉

Conclusie

Voor een goede darmgezondheid is het belangrijk dat je de juiste stoffen binnen krijgt. Als je gezond bent, geen problemen met je ontlasting ervaart en geen antibiotica hebt, is het belangrijk om voldoende prebiotica binnen te krijgen. Wanneer er dus wel iets loos is met je ontlasting dan kan je kiezen voor een probioticum.