FODMAP dieet

Een paar jaar geleden heeft het Martini Ziekenhuis het FODMAP dieet vanuit Australië naar Nederland gehaald. De komst is voor veel mensen met het prikkelbaar darm syndroom (PDS) een verademing. Voor de komst van dit dieet was er geen oplossing voor de problemen die mensen met PDS ondervonden. Goddank dat het FODMAP dieet steeds bekender wordt want voor 75% van de PDS patiënten wordt een oplossing gevonden! 

Het dieet

Het is een raar woord FODMAP, maar het staat inderdaad wel voor iets:

F             Fermenteerbare

O            Oligosachariden               Tarwe, rogge, ui, knoflook, peulvruchten

D            Disachariden                     lactose in zuivel

M           Monosachariden              Fructose in appel

A            And

P             Polyolen                             Bloemkool, kauwgom, avocado

Al deze voedingsmiddelen kunnen gaan fermenteren in de dikke darm. Tijdens het fermenteren komen er gassen vrij en die gassen zorgen voor bijvoorbeeld een opgezette buik.

Het FODMAP dieet bestaat uit 3 fases

  1. Eliminatie               Tijdens deze fase laat je alle triggers weg voor een duur van ongeveer 4 weken.
  2. Herintroductie       Iedere week ga je 1 trigger uittesten. Dit doe je door 3 dagen achter elkaar iedere dag
  3. Way of life               Je hebt de volledige herintroductie gedaan en weet nu welke triggers voor klachten zorgen

Elimatie

Voorafgaande aan deze fase vul je een vragenlijst in. Met deze vragenlijst stel je vast hoeveel last je ervaart van de klachten. Ook is het belangrijk om vast te stellen in hoeverre je belemmerd wordt door je PDS. Op mijn spreekuur hoor ik vaak dat mensen feestjes overslaan omdat ze bang zijn om daar naar de wc te moeten. Als je begint aan de eliminatie is het belangrijk dat je je goed voorbereid. Het is namelijk heel erg lastig om voldoende te eten in combinatie met geen FODMAP’s. Om je hierin te ondersteunen heb ik een weekmenu en een boodschappenboek voor je.

Herintroductie

Na de elimantie fase vul je weer de vragenlijst is. Op deze manier is het inzichtelijk of je klachten daadwerkelijk verminderd zijn. Als wij samen besluiten dat jij bij de 75% van de mensen hoort waarbij het FODMAP dieet aansluit, kan de vlag uit 😉 . Ook kan je gaan starten met de herintroductie. De stap van elimatie naar herintroductie wordt vaak als eng ervaren. ‘Op de moment heb ik helemaal geen klachten meer dus waarom zou ik de herintroductie doen?’ Het is een logische gedachtegang maar het is niet slim. De kans dat je op de lange termijn tekorten krijgt, is heel erg groot. Daarnaast is de eliminatie fase een behoorlijke aanslag op je darmflora. Het is daarom niet aan te raden om langer dan 8 weken in de elimantie fase te blijven. 

Overigens de volgorde van de triggers maakt niet uit. Als jij wilt beginnen met de herintroductie van lactose dan doen we dat 🙂

Way of life

Je hebt de herintroductie volledig doorlopen en je bent in deze fase een heel stuk wijzer. Je weet nu welke voedingsmiddelen voor klachten zorgen. Met deze wetenschap kunnen wij een voedingspatroon ontwikkelen welke lekker, leuk en volwaardig is. Met dit advies kan je een jaar verder, maar na een jaar is het belangrijk om de trigger opnieuw te herintroduceren. Dit kan je doen op dezelfde manier als bij de herintroductiefase. Waarom? Het kan zo zijn dat je na een jaar wel weer tegen de trigger kan.

Best lastig dieet

Zoals je inmiddels door hebt, is het best lastig allemaal. Mijn advies is dan ook om niet zelfstandig aan dit dieet te beginnen. Stel dat je keurig FODMAP arm eet maar veel te weinig vezels binnen krijgt. De klachten blijven aanhouden tijdens het dieet. Alleen de klachten worden niet veroorzaakt door bepaalde triggers maar door het feit dat je te weinig vezels binnen krijgt. Jij bent dan ten onrechte teleurgesteld in het dieet, terwijl het probleem ergens anders ligt. Vorige week heb ik nog een blog over vezels geschreven

Zit je er over te denken om te starten met het FODMAP dieet, let me know!

By the way, vraag je jezelf af waarom de bijbehorende foto uien zijn? Uien zijn ook triggers en vaak lastigste om uit de voeding te laten.

One Comment