Thee en gezondheid

Laatst had ik al een stuk geschreven over koffie en deze keer wil ik het over thee hebben. Zelf drink ik de hele dag door thee, echt heerlijk! Een gemiddelde Nederlander drinkt jaarlijks 100 liter thee per jaar. Als je er vanuit gaat dat een theeglas 200 ml bevat, drink wij 500 koppen thee per jaar en dat is dan weer 1,4 koppen per dag.

Sinds wanneer wordt het drink van thee aanbevolen?

Nou, sinds het eind van 2015. Toen is namelijk het vernieuwde rapport ‘Richtlijn Goede Voeding’ uitgekomen. In dit rapport wordt geschreven dat er genoeg wetenschappelijk bewijs is gevonden om te zeggen dat het drinken van 3 koppen thee per dag het risico op beroertes verlaagd en je bloeddruk doet dalen. Denk er wel om dat je niet te veel thee met zoethout drinkt, deze thee doet je bloeddruk namelijk stijgen. Als over een hoge bloeddruk en zoethout kan je hier lezen.

Er zijn ruim 350 verschillende soorten thee

Kruiden- of rooibosthee

In de aanbeveling waar ik hierboven over schreef, wordt geadviseerd om groene of zwarte thee te drinken. Er is namelijk onvoldoende bewijs gevonden om te zeggen dat de kruiden- en rooibosthee dezelfde effecten hebben als de groene en zwarte thee. Daarnaast mag je kruiden- en rooibosthee eigenlijk ook geen thee noemen. Het is namelijk niet afkomstig van de theeplant, maargoed een kop heet water met munt erin noemen we ook verse muntthee 😉 Het voordeel overigens van de kruiden- en rooibosthee is dat het geen cafeïne bevat. Voor zwangeren is deze thee dan ook een uitkomst

Zwarte en groene thee

Deze twee soorten zijn dus wel afkomstig van de theeplant. Het verschil tussen beide is dat groene thee het oxidatieproces niet heeft doorgemaakt.Het oxidatieproces is van invloed op de kleur en smaak van de thee. Best logisch dus dat deze twee soorten zo verschillend zijn van elkaar. Er zit ook nog een verschil in cafeïne. Bij thee heet het eigen theïne maar hetzelfde als cafeïne. In zwarte thee zit gemiddeld 30 – 40 mg en in groene thee 20-30 mg. Het verschil onderling is dus redelijk klein, maar het verschil met een kop koffie (85 mg cafeïne) is dan wel weer veel.

In deze thee zit ook looizuur. Dit is een tannine net zoals in wijn. Deze stof kan zorgen voor een aanslag op je tanden en groene thee bevat meer looizuur dan zwarte thee. Ook heeft de duur van het trekken van de thee invloed op de hoeveelheid looizuur; hoe langer je de thee laat trekken, hoe meer looizuur in de thee zit.

Conclusie

We drinken op dit moment 1,4 koppen thee per dag maar dit mag nog wel twee keer zoveel worden. Naast de al genoemde gezondheidseffecten is al deze thee ook een goede manier om je lichaam te voorzien van genoeg vocht (twee liter per dag). Mits je de thee zonder suiker drinkt, is thee een echte aanrader.

Bronnen:

Richtlijn Goede Voeding 2015, Gezondheidsraad

Jaap Seidell

 

PS: De thee op de foto kreeg ik geserveerd bij Down Town in Nijmegen. Een heerlijke combinatie met getoast bananenbrood.