Groente; hoe te bereiden?

Er zijn ontelbaar groentes en we kunnen ze ook op verschillende manier bereiden. Wat is nu de beste keuze?

Verse, diepvries of pot groente?

Keuzes keuzes keuzes, soms zijn er echt heel moeilijk te maken. Om je keuze iets gemakkelijker te maken, heb ik de voedingswaarde van sperziebonen, rode kool en spinazie voor je opgezocht.

  Energie (kcal) Koolhydraten (g) Vezels (g) Vetten (g) Zout (mg) Vitamine C (mg)
Sperziebonen            
Vers 25 2,2 2,9 0,4 5 1
Diepvries 37 6,1 2,1 0,1 7 5
Potje 26 2,9 2,6 0,3 400 3
Rode kool            
Vers 23 3 2,9 0 2 38
Diepvries 59 9,9 2,9 1 2 20
Potje 40 7,9 2 0,2 400 13
Spinazie            
Vers 37 6,1 2,1 0,1 3 7
Diepvries 20 1,1 2,1 0,3 6 8
Potje 31 1,3 3 0,9 300 10
A la cremé 73 5 2,4 4 600 5

 Zoals je ziet zijn de verschillen bij de energie, koolhydraten, vezels en vetten over het algemeen klein. De grote verschillen zitten in het zoutgehalte en in de vitamine C. Verdere toelichting is niet nodig toch?

Kliekjes

Het bewaren van overgebleven eten is niet alleen goed voor het milieu maar ook voor je portemonnee. Als je aan het eind van je geld nog een stukje maand over hebt, hoef je alleen de vriezer op te trekken en jouw gratis maaltijd staat op tafel! Maar kan je alle groentes opwarmen? Vroeger mocht je bijvoorbeeld geen spinazie opnieuw opwarmen. Dit had te maken met het Nitraat gehalte in groene groentes. Deze stof wordt door het menselijk lichaam omgezet in Nitriet. Nitriet kan vervolgens weer omgezet worden in Stikstofmonoxide. Na nog een aantal processen  in het lichaam kan er nitrosamines ontstaan en deze stoffen zijn in te delen in de groep  ‘waarschijnlijk kankerverwekkend voor de mens’  In 2014 heeft Bureau Risico Risicobeoordeling & Onderzoeksprogrammering (BuRO) van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) nieuws gebracht over nitraat en nitriet. De conclusies:

  • Er geldt geen beperkend advies voor volwassen voor de inname van nitraatrijke groenten.
  • Aanbevelingen voor het wassen en bereiden van nitraatrijke groenten worden veralgemeniseerd tot bestaande bewaaradviezen.
  • Het advies om kinderen jonger dan zes maanden geen nitraatrijke groenten te geven vervalt.
  • Sporters wordt aangeraden om nitraatrijke sportsupplementen zoals rode bietensap of concentraten daarvan niet op dagelijkse basis te gebruiken. n Het advies om geen water uit privébronnen te gebruiken voor het maken van flessenvoeding blijft gehandhaafd

Vitamine door de gootsteen

Heb je dat ook wel eens dat het water waarin je de broccoli of sperziebonen hebt gekookt, een groen kleurtje heeft gekregen? Dat groene kleurtje geeft aan dat de groente te lang heeft gekookt en er verschillende vitamines opgelost zijn in het water. Dit betekent dus dat je de opgeloste vitamine door de gootsteen weg spoelt. De in water oplosbare vitamines zijn:

  • Vitamine C
  • Vitamine B1
  • Vitamine B2
  • Vitamine B3 (nicotinezur)
  • Vitamine B11 (foliumzuur)
  • Vitamine B12 à zit alleen in dierlijke producten

Het wegspoelen van de vitamines kan je voorkomen door bijvoorbeeld je groentes te gaan stomen. Hiervoor heb je niet zo’n dure stoomoven voor nodig, een braadzak volstaat ook. Een braadzak kan je bij de supermarkt kopen en is niet heel erg duur. Als je het toch gemakkelijker vindt om de groentes te koken, dan is het goed om de tijd goed in de gaten te houden.

Dat lijkt mij voor nu weer even genoeg informatie.

Tot volgende keer!